Experiment pe facebook

Faceți, dacă vă mâncă undeva și vreți să gustați realitatea așa cum e ea, următorul experiment pe facebook sau pe rețeaua socială pe care stați cel mai mult timp:

- intrați tot mai rar, comentați tot mai puțin
- nu mai puneți poze cu voi măscărindu-vă, privind languros sau înfăptuind cine știe ce chestie, ci cu diverse subiecte, altele decât divertisment, eventual cu mult scris și titluri serioase
- așteptați

Și o să vedeți cum se instalează liniștea, uitarea, cum alții vă vor lua locul în preferințe. Nici facebook-ul nu e ferit de culpă, algoritmii lui au menirea de a alimenta cu informații zonele posibil comerciale, cele incredibil de superficiale și credule, nicidecum interacțiunile umane care nu se materializează în vreun fel pentru rețea sau pentru membri.

Adică facebook-ul nu vrea ca tu să stai de vorbă cu unu-altu ca tu să evoluezi în vreun fel, ci vrea ca el să evolueze, iar tu doar să ai impresia că o faci.

Desigur, nimic nou sub soare, dar concluziile sociologice sunt destul de dramatice în felul lor veridic. Până la urmă o rețea socială cum e facebook-ul scoate la iveală cine suntem fie că admitem sau nu asta.

Mă îngrijorează mai mult cei care pândesc din umbră decât cei care se afișează, mă bucur pentru cei ce stau cu adevărat deoparte și îi compătimesc pe cei care sunt dependenți.

Cum nu mă pot cataloga în care dintre categorii intru, mă declar totuși pro informație și anti cult personal. Cred în lucrurile bune pe care o rețea socială le poate aduce atâta vreme cât îți alegi prietenii unul și unul chiar dacă e greu să treci peste „ăla mi-e rudă, ăla mi-e vecin, aia mi-e colegă de școală etc. ”.

În definitiv, vorba aia cu „spune-mi cu cine te însoțești ca să-ți spun cine ești” s-a inventat înainte de facebook și realitatea e tot aia indiferent de ecranele prin care o butonăm. Doar că uităm asta. Eu unul sigur mai uit…

p.s. și nu, blogul nu e pe fb, blogul ăsta e singurul colț virtual pe care n-aș vrea să-l infectez.

Comentează

